من حوالى شهرين كدة اخدت تطعيم ضد الكبدى بى ودى كان اسمها جرعة اولى المفروض انهم بيكونوا 5 جرعات
المهم تانى جرعة بتكون بعد الجرعة الاولى بشهر من ميعاد الجرعة الاولى وفعلا بعد شهر من ميعاد الجرعة الاولى
اخدت الجرعة الثانية نسيت اقول انى لما اخدت الجرعة الاولى مافيش اى اعراض او اى حاجة حصلتلى باختلاف الجرعة التانية
حصلى العجب اول ما اخدتها وقفت دراعى كلة وبعدها بدأت الدوخة وىوىوىوىوىوى..... الـــــــــــــخ
المهم ان الامر كان غير طبيعى سألت الناس اللى اخدوها معايا اية الاخبار نفس الاعراض بالظبط
بدأ الشك يتسلل داخلى قولت اتصل بدكتورة كانت اخدة اخر جرعة معاها البيت عشان تاخدها فى البيت تقرا زجاجة التطعيم
وبالفعل حدث ما كنت اتوقعة..............
التطعيم غلط.......طعمونا حاجة تانية اسمها رباعى واللى يعرف التطعيم دة اكيد هيكون حاسس بينا كنا عاملين ازاى
بجد كنا بنموت من الالام الحقنة وانك تحس ان دماغك دى تقيلة قوى وفاضية ومعها اعراض تانية بلاش اقولها عشان محدش يقرف
المهم انهم قالوا ان لو عدا اسبوع ومحدش حصلة حاجة يبقى الحمد لله مش هايكون فى حاجة
وفعلا الحمد لله محصلش حاجة ودة بفضل ربنا بجد وربنا سترها مع الناس المسئولة
بس اللى كنت عايزة اقولة انى لما سألت دكتورة الصيدلة اللى عطتنا زجاجة التطعيم قالت انها معرفتش تقرا اسم التطعيم
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
يا جماعة فى حاجة اسمها اهمال واحيانا بتكون عواقب الاهمال دى خطيرة بجد
وترتب علية بقة ان الناس اللى كان ليها جرعة تانية مأخدتش طبعا جرعتها لانها خايفة يحصل نفس اللى حصل لينا
اتمنى اننا نراعى ربنا شوية فى اعمالنا وافعلنا لان لو ربنا معاك انهاردة وسترها معاك المرة دى
الله اعلم اية اللى هيكون المرة القادمة